Cinemateket i Cafe biografen


Hver tirsdag aften samler vi filmelskere til disse helt særlige visninger, og alle er velkomne.

Med “Cinemateket i Cafe biografen”, hylder vi filmen og holder filmhistorien i live gennem visning af gamle og nyere perler og filmkulturelle mesterværker, som ellers ikke ville finde vej til det store filmlærred. Ofte med et indledende oplæg.

Cinemateket er for filmen, hvad biblioteket er for bøgerne, og kunstmuseet er for billedkunsten. Vi er meget stolte af dette tilbud, som er et stærkt supplement til vores aktuelle premierefilm.

 

Tirsdag d 17/6 – kl 20.30 
PIANISTEN (Michael Haneke)

Isabelle Huppert spiller rollen som en neurotisk, men på overfladen renfærdig, klaverlærer besat af sex og Schubert. Hendes dage går med klaverundervisning og ekskursioner til erotiske butikker. Et forhold til et ungt klavertalent får dog den bedsteborgerlige overflade til at krakelere. Filmen skildrer kærlighedsforholdet som en magtrelation mellem kønnene. ‘Pianisten’ modtog både juryens Grand Prix og priser for bedste skuespiller og skuespillerinde ved filmfestivalen i Cannes.

 

Billetter

 


Tirsdag d 24/6 – kl 20.30 
SIN CITY

EVENT: Oplæg om Frank Miller og ’Sin City’ af Cafe Biografens egen Christian Scheffel.

Frank Millers ikoniske streger i ’Sin City’ bliver effektivt vækket til live i Robert Rodriguez’ filmadaption, hvor både kameravinkler, replikker og scenografi er tro mod det originale forlæg. Miller er da også indforskrevet som medinstruktør på filmen, som fletter fire historier sammen i den hårdkogte by Basin City – en metropol befolket af brutale kriminelle, korrupte politifolk og langbenede kvinder. På rollelisten er det helt tunge skyts indforskrevet: Bruce Willis, Mickey Rourke, Jessica Alba, Benicio Del Toro, Rosario Dawson, Clive Owen, Rutger Hauer, og ikke mindst Frodo Baggins selv, Elijah Wood, som en vidunderligt ond voldspsykopat.

Billetter

 


Tirsdag d 1/7 – kl 20.30 
LOST HIGHWAY

Mange betragter ‘Lost Highway’ som Lynchs absolutte mesterværk. Her dropper instruktøren enhver ambition om at være sammenhængende. Der findes næppe nogen film om Hollywood, som mere konsekvent arbejder ud fra mareridtets logik – med et par af filmhistoriens mest uhyggelige scener til følge. Fra excentrisk noir-pastiche bevæger filmen sig hurtigt ind på usikkert land, hvor alt er dobbelttydigt. Lynch skaber med sin absurde og surrealistiske stil en næsten fysisk oplevelse.

Billetter

 

 


Tirsdag d 8/7 – kl 20.30 
REPTILICUS

I ‘Reptilicus’ kaster flygtende menneskemasser i vild panik sig som lemminger ud fra Langebro. Militære styrker indtager forsvarspositioner på hvert gadehjørne. Kampvognenes granater, antiluftskyts og let artilleri pulveriserer Christianshavn. Men alt preller af på uhyret i sigtekornet, der brølende knuser Børsen på vejen til et gruopvækkende showdown på Københavns Rådhusplads. Er det Godzilla på afveje? Nej, det er naturligvis dansk filmhistories absolut mest ødelæggende (og eneste) forhistoriske flyveøglemonster: Reptilicus. Militæret med Carl Ottosen sættes ind, og Dirch Passer synger en festlig sang med børnekor.

Billetter

 


Tirsdag d 15/7 – kl 20.30 
SOMMEREN MED MONIKA

Denne tidlige (1953) film af Ingmar Bergman skildrer overgangen fra ungdom til voksentilværelse med den svenske skærgård som romantisk bagtæppe for handlingen. Den 17-årige Harry og den jævnaldrende Monika flygter sammen fra ansvar og problemer til en lille idyllisk ø i skærgården. Efter en kort, lykkelig frihed viser livet sig fra sine mindre romantiske sider. I hovedrollen brænder Harriet Andersson gennem lærredet med en frækhed og et nærvær, der var uset i tiden, og Bergmans film – lanceret som stærkt erotisk – blev et direkte forbillede for François Truffaut og hele den franske nybølge.

Billetter

 


Tirsdag d 22/7 – kl 20.30 
FARLIGE FORBINDELER

’Farlige forbindelser’ er en af verdenslitteraturens helt store klassikere. Brevromanen af den franske forfatter Pierre Choderlos de Laclos udkom anonymt og under stor tumult i 1782. Stephen Frears’ filmatisering fra 1988 dyrker med stor veloplagthed dekadencen og skandalerne med Glenn Close og John Malkovich i hovedrollerne som umoralske forførere i tiden op til den franske revolution. Forførelsens kunst er emnet for en film, der i sjælden grad selv forfører sit publikum – et historisk drama med vid og bid, og som er interesseret i langt mere end kostumer og pudrede parykker. Mesterlig, slet og ret

Billetter

 


Tirsdag d 29/7 – kl 20.30 
LET’S GET LOST

Filmen om Chet Baker

Stjernefotografen Bruce Webers knitrende sort/hvid-portræt af trompetisten, sangeren og stilikonet Chet Baker ‘Let’s Get Lost’ betragtes af mange som jazzdokumentaren over alle. Kontrasten mellem den unge smukke James Dean-lignende Baker og den ældre artist, som tydeligvis har brændt sit lys i begge ender, er både dragende og rørende. Filmen er fuld af sjældne koncertoptagelser og oprigtige samtaler med Baker, venner, aggressive eks-koner m.fl.

Billetter