Cinemateket i Cafe biografen


Cinemateket i Cafe biografen beriger filmkulturen ved at holde filmhistorien i live gennem visning af historiske film og filmkulturelle værker, som ellers ikke ville finde vej til det store filmlærred. Cinemateket er for filmen, hvad biblioteket er for bøgerne, og kunstmuseet er for billedkunsten. Vi er meget stolte af dette tilbud, som er et stærkt supplement til vores aktuelle premierefilm. Hver tirsdag kl. 19 samler vi filmelskere til disse særlige visninger, og alle er velkomne. Vi håber, vi ses!

 

 

Tirsdag d 21/1 – kl 19.00 
POLICE STORY

I ’Police Story’ får du martial arts-legenden Jackie Chan for fuld hammer som Hongkong-politimanden Ka-Kui, som er oppe mod en stor narkobaron. Først skal Ka-Kui beskytte baronens sekretær i en vidnesag, men senere må han beskytte sig selv, da han bliver anklaget for mordet på en kollega. Forbered dig på opfindsomme stunts, vilde action-sekvenser og gakkede indslag. Et højdepunkt i ’kung fu comedy’-genren.

Biljagten gennem en by af faldefærdige blikskure. Jackie Chan hængende i en  dobbeldækkerbus for fuld fart. O den afsluttende kamp i et butikscenter. Vi glæder os meget til at se disse legendariske actionscener på det store lærred i filmen, der har den meget firser-danske undertitel “En strømer ta’r hævn”

Billetter

 


Tirsdag d 28/1 – kl 19.00 
IN A LONELY PLACE

Nicholas Ray var en instruktør i udkanten af det pæne Hollywood. Han leverede små og lidt skæve film med et stort bankende hjerte or “The Underdog”. “Manden uden hæmninger” er en film noir-romance og et kulsort portræt af netop det pæne Hollywood. Humphrey Bogart leverer en af sine fineste præstationer i denne sortrandede romance om en sjælsplaget, småvoldelig manuskriptforfatter, som mistænkes for mord, mens han indleder et forhold til sin smukke skuespillernabo (Gloria Grahame).

En forfaldshistorie, der ikke alene stiller skarpt på kærlighedens uudgrundelighed og det moderne menneskes evindelige identitetsforviklinger, men som også er en kommentar til Hollywoods celebrity-kultur i tråd med Billy Wilders herostratisk berømte ‘Sunset Boulevard’, der havde premiere samme år. Årgangs-film noir med stort F og stort N!

Billetter

 


Tirsdag d 4/2 – kl 19.00 
ITALIENSK FOR BEGYNDERE

’Italiensk for begyndere’ (dogmefilm #12) er en lun forstads-komedie om seks usikre og ensomme eksistenser. De har alle meldt sig til et aftenskolekursus i italiensk, hvor den latinske stemning hurtigt breder sig og forviklinger eskalerer til glæde for både lattermuskler og følelsesregister. På italienskholdet mødes den nye præst Andreas, mester-eleven Hal-Finn, den generte damefrisør Karen, den klodsede bagerjomfru Olympia, den forsigtige Jørgen Mortensen og holdets andre elever. Alle befinder de sig ved en skillevej – og én af dem fører til Venedig. Skuespillerne er kendt fra Taxa, Lars Kaalund følger op på Den eneste ene med lige så præcis levering af replikkerne, og danske romantiske solgte 800.000 billetter i biografen. Det er helt sikkert værd at genopleve – eller hvis man tilhører de yngre generationer: At opleve denne historisk gyldne tid i dansk film.

Billetter

 


Tirsdag d 11/2 – kl 19.00 
RAGING BULL – Sort-Hvid Tema

EVENT: Kasper Bering Liisberg fortæller om filmens billedsprog og trækker linjer til andre nyere, markante værker filmet i sort/hvid.

Robert de Niro åd og trænede sig 30 kilo tungere til sin pragtpræstation som bokseren Jake LaMotta i ’Raging Bull’, og han blev fortjent belønnet med en Oscar. Den i bogstaveligste forstand hårdtslående film portrætterer en både temperamentsfuld, paranoid og stædig fighter, der langsomt fjerner sig fra sine venner og sin familie. Et skyld- og straf-epos, baseret på den autentiske LaMottas selvbiografi ’Raging Bull: My Story’ fra 1970, som i stil og tone var meget forskellig fra tidligere tiders romantiserende bokserportrætter. Ud over de Niros Oscar blev ’Raging Bull’ nomineret til syv statuetter – blandt andet for bedste lyd.

Farvefilmen har været det naturlige visningsformat siden 1950-60’erne. Men der bliver stadig hvert år produceret en stribe markante film i sort/hvid – for eksempel årets danske Oscar-bud ‘Pigen med nålen’. Moderne sort-hvid film bliver ofte fulgt af både omtale, anerkendelse og priser. I januar-marts viser vi fire vidt forskellige eksempler.

Billetter

 


Tirsdag d 18/2 – kl 19.00 
CLERKS – Sort-Hvid Tema

På sin fridag fra The Quick Stop Market bliver servicemedarbejder Dante Hicks ufrivilligt sat til at bestyre butikken. Det er ikke let, da han samtidig er midt i et opgør med kæresten Veronica – et opgør, der bl.a. bunder i Dantes ønske om at finde sammen med eks-kæresten Caitlyn Bree. I den tilstødende afdeling arbejder Randal med at leje videofilm ud. Randals aversion mod sit arbejde og disrespekt for alle, der sætter fod i forretningen, står i kontrast til Dantes syn på (trods alt) at betjene de handlende med et minimum af kundeservice. Spillet mellem de to og deres venner og kunder er hverdagskomik af højeste klasse.

I ’Clerks’ får du kort sagt en døgnkiosk-diskurs i sin yderste konsekvens iscenesat af en instruktør, som selv arbejdede i butikken om dagen, mens filmen blev lavet om natten efter lukketid. Filmens sort/hvide-billeder illuderer eksemplarisk de kornede optagelser fra et butiksovervågningskamera, så alt går op i en højere enhed – om end valget af sort/hvid faktisk var en praktisk og økonomisk beslutning.

Farvefilmen har været det naturlige visningsformat siden 1950-60’erne. Men der bliver stadig hvert år produceret en stribe markante film i sort/hvid – for eksempel årets danske Oscar-bud ‘Pigen med nålen’. Moderne sort-hvid film bliver ofte fulgt af både omtale, anerkendelse og priser. I januar-marts viser vi fire vidt forskellige eksempler.

Billetter

 


Mandag d 24/2 – kl 19.00 
OSCAR SHORTS – LIVE ACTION

De prestigefyldte Oscar-statuetter uddeles hvert år af det amerikanske Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Oscar-ceremonien anses for at være en af de vigtigste prisuddelinger i filmens verden. Denne aften kan du opleve alle de nominerede kortfilm i kategorien Live Action på det store lærred før den festlige officielle prisuddeling den 3. marts (dansk tid) i The Dolby Theatre i Los Angeles. De nominerede film er som altid præget af høj håndværksmæssig kvalitet og boblende fortælleglæde.

Danmark har fire gange tidligere vundet en Oscar i kategorien Live Action Short med kortfilmene ’Valgaften’, ’Der er en yndig mand’, ’De nye lejere’ og ’Helium’. De nominerede titler offentliggøres 17. januar.

Billetter

 


Tirsdag d 25/2 – kl 19.00 
MAROKKO

En cabaretsangerinde og en legionær forelsker sig, men deres kærlighedsforhold kompliceres af hans flirtende adfærd og hendes velhavende beundrer, der konstant spøger i kulissen. Det blev i sin tid opfattet som intet mindre end skandaløst, at Marlene Dietrich optrådte i herresmoking og tilmed kyssede en anden kvinde i filmen.

Marlene Dietrich og instruktøren Josef von Sternberg fik et internationalt hit med Der blaue Engel i begyndelsen af 1930. Han var allerede etableret i Hollywood, og tog hende med derover. På fem år instruerede han hende i seks film, og de skabte dermed et af filmhistoriens helt store  instruktør-skuespiller-makkerskaber. Marokko var deres første film i Hollywood, og den indbragte Dietrich hendes eneste Oscar-nominering.

Billetter

 


Tirsdag d 4/3 – kl 19.00 
LAST SUMMER – Catherine Breillat Minitema

Fransk genindspilning af danske May el-Toukhys ’Dronningen’. Advokaten Anne falder for fristelsen: Teenage-stedsønnen Théo, med sin store udstråling og naive forestilling om kærlighed, er ikke til at stå for. De indleder et forhold, mens Annes mand er hjemmefra. Da det ikke længere passer Anne at være sammen med Théo, viser hun imidlertid mørke og magtfuldkomne sider af sig selv. På mange måder lå denne genindspilning af ‘Dronningen’ lige til højrebenet for den altid grænsesøgende Catherine Breillat.

Det er ingen tilfældighed at vi viser to film af Catherine Breillat på de to tirsdage omkring Kvindernes Kampdag. Breillat er sin egen slags feminist og har aldrig – på nogen måder – været bange for at gå til grænsen og tilmed et stykke over. Hendes portrætter af især piger og kvinder fuld af en ofte utilfredsstillet, spirende eller magtesløst vidtgående seksualitet er sjældent kønne og polerede. Snarere er Breillat interesseret i det lyssky, i det beskidte. Det er ikke nemt for alle at bevidne og samtidig finde sig komfortabel i. Breillats film kræver et åbent sind, der kan tåle udfordringer. Stædigt vedbliver instruktøren at have seksualitetens tematik som krumtap.

Billetter

 


Tirsdag d 11/3 – kl 19.00 
FAT GIRL – Catherine Breillat Minitema

’À ma soeur’ er endnu en skånselsløs udforskning af kvindesindet og den kvindelige seksualitet fra franske Catherine Breillat. Filmen skildrer et klaustrofobisk had-kærlighedsforhold mellem to søstre i puberteten. Den ældste er 15. Hun ser godt ud og er allerede rustet til et livligt seksualliv. Den yngste er 12, uprøvet, overvægtig og trøstespisende. Det sammensatte forhold mellem søstrene kompliceres yderligere, da en italiensk Don Juan ankommer til den by, hvor pigerne holder ferie med familien. Storesøster lader sin nye ven kravle gennem vinduet til pigernes soveværelse, hvor lillesøster med lige dele forargelse og misundelse overværer parrets eksplicitte seksuelle samvær. Breillat er aldrig bleg for at vise en erigeret penis, men denne gang er den mest chokerende scene faktisk ikke af seksuel karakter…

Det er ingen tilfældighed at vi viser to film af Catherine Breillat på de to tirsdage omkring Kvindernes Kampdag. Breillat er sin egen slags feminist og har aldrig – på nogen måder – været bange for at gå til grænsen og tilmed et stykke over. Hendes portrætter af især piger og kvinder fuld af en ofte utilfredsstillet, spirende eller magtesløst vidtgående seksualitet er sjældent kønne og polerede. Snarere er Breillat interesseret i det lyssky, i det beskidte. Det er ikke nemt for alle at bevidne og samtidig finde sig komfortabel i. Breillats film kræver et åbent sind, der kan tåle udfordringer. Stædigt vedbliver instruktøren at have seksualitetens tematik som krumtap.

Billetter

 


Tirsdag d 18/3 – kl 19.00 
DOWN BY LAW – Sort-Hvid Tema

Tre vidt forskellige mænd – en afdanket radio-dj (Tom Waits), en rastløs alfons (John Lurie) og en tilsyneladende snotforvirret italiener (Roberto Benigni) – deler celle i et fængsel i New Orleans. Italieneren går de to andre på nerverne med sin evindelige snakken og ukuelige optimisme, men efterhånden indser de, at han ikke er helt så dum, som han lader ane. Roberto udtænker en plan for, hvordan de kan flygte og snart er de på flugt gennem endeløse og labyrintiske vådlandskaber. Jim Jarmuschs finurlige filosoferen over skæbnens gunst og ugunst farves inciterende af John Luries smagfulde jazztoner filmen igennem.

Farvefilmen har været det naturlige visningsformat siden 1950-60’erne. Men der bliver stadig hvert år produceret en stribe markante film i sort/hvid – for eksempel årets danske Oscar-bud ‘Pigen med nålen’. Moderne sort-hvid film bliver ofte fulgt af både omtale, anerkendelse og priser. I januar-marts viser vi fire vidt forskellige eksempler.

Billetter

 

 


Tirsdag d 25/3 – kl 19.00 
MORDETS MELODI

EVENT: Oplæg ved filmformidler og operatør Christian Scheffel om Bodil Ipsen, Poul Reichhardt og film noir.

En regnvejrsaften mellem kl. 5 og 6 sker der en forbrydelse, som vækker uhygge i den store by. Den gamle marskandiserske Sonja Neie findes kvalt i sin butik. Kort tid efter sker der en lignende forbrydelse, og ofret er denne gang en letlevende ung kvinde ved navn Sonja. Begge gange har man ved gerningsstedet hørt en kvindestemme synge den samme melodi. Kriminalpolitiet konstaterer hurtigt, at begge forbrydelser må være forøvet af samme person. ‘Mordets melodi’ handler om en bestialsk morder, der er besat af at udrydde mennesker med et særligt navn – hvilket kan lede tankerne hen på tyskernes jødeudryddelse. Mellem krimi-plottets skarpe linjer møder vi lesbisk kærlighed og hypnotisk manipulation. Det er dansk film noir af højeste karat.

Billetter